Care sunt etapele construirii unei case? Toate documentele de care aveți nevoie
Visați să vă mutați la o casă, eventual să o construiți dumneavoastră de la zero însă nu știți ce presupune acest demers? FideliaCasa, cea mai mare companie imobiliară din Iași, vă face o scurtă prezentare a etapelor obligatorii pe care, conform legislației în domeniul construcțiilor, trebuie să le urmați. Procesul de construire a unei case este unul anevoios care începe cu cererea pentru emiterea certificatului de urbanism și se termină cu intabularea noii locuințe, însă pe tot parcursul lucrărilor va fi necesar să consultați o mulțime de specialiști și să obțineți o multitudine de autorizații și avize.
Certificatul de urbanism
Înainte de a construi un imobil, în mod evident trebuie să dețineți în proprietate sau concesiune o suprafață de teren pretabilă pentru construire. Pasul imediat următor este depunerea la primărie a unei cereri pentru emiterea certificatului de urbanism. Acesta este un act de informare prin care solicitantul primește de la autorități informații referitoare la regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și construcțiilor existente la data depunerii cererii. De asemenea, tot în acest document se stabilesc cerințele urbanistice care urmează să fie îndeplinite de noua construcție și lista avizelor necesare în vederea autorizării. De asemenea, trebuie scos un aviz de mediu pentru ridicarea construcției la care se adaugă planurile cadastrale/topografice. Certificatul de urbanism se eliberează în maxim 30 de zile de președintele Consiliului Județean sau de Primar și este valabil maxim 24 de luni. Este important de știut că certificatul de urbanism nu ține loc de autorizație de construire și nu dă dreptul solicitantului de a demara construcția.
Avize și acorduri necesare
În certificatul de urbanism se specifică o serie de avize și acorduri necesare în vederea obținerii autorizației de construire. Este vorba despre documente de la autoritățile competente cu asigurarea și racordarea/branșarea la insfrastructura edilitară, racordarea la rețeaua de comunicații sau de la Pompieri. De asemenea, sunt necesare avize de la furnizorii de utilități (apă – canalizare, electricitate, gaze, termoficare, telecomunicații, salubritate, transport). În fine, în anumite condiții mai este necesar și acordul vecinilor.
Documentația tehnică și autorizația de construire
Pe lângă avizele enumerate, mai sunt necesare elaborarea de proiecte tehnice ale viitorului imobil. Documentațiile trebuiesc făcute de către specialiști cu o pregătire superioară în arhitectură, urbanism, construcții și instalații. Proiectele și documentațiile tehnice trebuie apoi verificate de către verificatori atestați de proiecte tehnice iar acest lucru trebuie făcut înainte de obținerea autorizației de construire. În caz contrar, puteți primi amenzi cuprinse între 10.000 și 20.000 lei.
Cu toate documentele descrise până acum și după achitarea taxelor aferente certificatului de urbanism și autorizației de contruire se face cererea pentru emiterea autorizației de contruire de către autoritățile locale. Acesta este actul final care permite începerea lucrărilor la viitoarea casă. Perioada de autorizare este de cel mult 12 luni și se poate prelungi o singură dată cu maxim aceeași perioadă, timp în care lucrările trebuie începute. Începerea lucrărilor trebuie anunțată către autoritățile locale. Neînceperea acestora în timpul autorizat sau neterminarea acestora în perioada menționată în autorizație conduce la pierderea acesteia. Este important de menționat că lucrările fără autorizație de construire se amendează cu până la 100.000 lei.
Conform unei modificări legislative care a intrat în vigoare pe 31 august 2015, toate persoanele care construiesc case, indiferent că sunt în mediul urban sau rural, trebuie să angajeze un diriginte de santier, în caz contrar riscă amenzi de până la 10.000 lei.
Recepția și intabularea construcției
După terminarea etapelor privind avizarea, începe construcția propriu-zisă. După edificarea acesteia, pentru ca lucrările să fie considerate terminate, trebui să fie realizate toate elementele prevăzute în autorizație și să se efectueze recepția. Recepția se face cu participarea reprezentantului autorității locale care a autorizat contruirea. După efectuarea recepției, dirigintele de șantier trebuie să predea proprietarului actele de recepție și cartea tehnică a construcției.
Potrivit legii, locuințele pentru care nu se face recepția nu sunt considerate finalizate. Prin urmare, acestea nu pot fi intabulate în cartea funciară. Intabularea locuințelor, adică înscrierea dreptului de proprietate în Cartea Funciară, se face doar în baza unui certificat de atestare eliberat de Primărie care să confirme că lucrarea s-a efectuat conform autorizației de construire și că există proces verbal de recepție la terminarea lucrărilor. În mod evident, toate etapele enumerate presupun taxe care nu sunt deloc de neglijat.
Vrei să scapi de griji și stres? Cumpără o casă bună, gata făcută, de la FideliaCasa
Construirea unei case în regie proprie presupune să vă înarmați cu nervi de fier și răbdare. Iar de multe ori, din experiența noastră, este mai ieftin să cumpărați o casă bine contruită decât să vă aventurați pe un teritoriu total necunoscut. Aceasta deoarece dezvoltatorii cumpără cantități mari de materiale de construcție și au discounturi generoase de care dumneavoastră nu veți putea beneficia. Din experiența agenților noștri imobiliari, persoanele care au construit o casă în regie proprie spun că n-ar mai repeta această experiență și ar cumpăra una gata finalizată.
Sute de case vă așteaptă în portofoliul FideliaCasa, cea mai mare companie imobiliară din Iași. Iar cei peste 50 de consilieri imobiliari vă stau la dispoziție cu toate detaliile de care aveți nevoie pentru ca dumneavoastră să faceți cea mai potrivită alegere.